TERUGBLIK | Online Masterclass ‘ondernemen in tijd van crisis’

Op dinsdag 16 juni organiseerde Kennispoort Drenthe een online masterclass over ‘ondernemen in tijd van crisis’. Tijdens de masterclass deelden 4 sprekers uit verschillende branches hun ervaringen en inspirerende tips over oplossingen die zij hebben gevonden en toepassen binnen hun bedrijf gedurende de coronacrisis. Daarnaast was er tijd voor een korte inspiratiesessie.

Rudith van der A (Wauw-effect)

Wauw-effect is organisator van corporate-events. In februari voelde Rudith dat hun bedrijfsklanten veel terughoudender werden bij het boeken. Toen de lockdown eenmaal was uitgesproken gingen ook de laatste boekingen niet meer door. Hoewel ze begrip had voor iedere opzegging was de consequentie zware beslissingen nemen met betrekking tot personeel. Wauw-effect gaat het voortouw nemen en voor haar klanten een event organiseren waarbij ze willen laten zien wat al WEL mogelijk is om boekingen vlot te trekken. Ze voorzien dat grote events voorlopig (6 tot 9 maanden) nog niet mogelijk zullen zijn.  

De ondernemerstip van Rudith: “geen besluit is achteruitgang, blijf niet stilstaan in
de hoop dat het probleem zich vanzelf oplost”. 

Niels ten Cate (Hotel Ten Cate)

Voor de Horeca-branche kwam de lockdown als een plotselinge klap. Van een prima omzet, binnen een dag naar geen omzet. Tijdens de lockdown heeft Hotel Ten Cate alle medewerkers ingezet om het hotel en restaurant op te knappen. Niels ten Cate zit momenteel weer op een omzet van 50%. De omzet zal de komende tijd weer moeten gaan stijgen om het bedrijf met 40 medewerkers break-even te laten draaien. De maatregelen zijn nog onduidelijk. aldus Niels. Ondanks de grote oppervlakte van het bedrijf mogen binnen, naast hotelgasten, maar 30 gasten dineren. 

De ondernemerstip van Niels: “blijf bij jezelf en gebruik je creativiteit, blijf binnen het bedrijf communiceren
en haal het maximale er iedere dag weer uit”. 

Niels Homans (PartyChimp) 

Als retailer in feestkostuums en accessoires is PartyChimp een echt dot-com-bedrijf. Niels Homans verkoopt voornamelijk carnavals- en oktoberfest-producten. Met PartyChimp is hij de grootste in Nederland. Door de coronacrisis is de omzet van zijn bedrijf fors naar beneden gegaan. Niels is tijdens de coronacrisis gaan omdenken met zijn expertise op het gebied van online verkoop.

De ondernemerstip van Niels: “doen waar je goed in bent en daar steeds beter in worden maar oppassen dat je je risico’s
wel gaat spreiden en in crisistijd ook iets anders kunt en zorg dat je als ondernemer privé alles goed regelt en niet kopje onder
gaat wanneer het met je bedrijf slecht gaat (don’t blame the crisis)”. 

Bakschik Martirosian (BMTec) 

BMTec is een maakindustrie-bedrijf dat kunststoffen middels lasersnijders op maat levert. In tegenstelling tot de voorgaande bedrijven ging bij BMTec de omzet explosief omhoog. Onder grote druk van afnemers steeg de omzet naar 250%. Dat is weliswaar een luxeprobleem maar desondanks een probleem. Inkoop in Nederland was niet meer mogelijk, waardoor alle voorraden uitgeput raakten. De oplossing vond Bakschik binnen Europa. Door de grote toename in werkzaamheden is BMTec dubbele diensten draaien. 

De ondernemerstip van Bakschik: “niet bang zijn om dingen te doen waarvan je denkt
dat het niet bij je past en zorg ervoor dat je je onderneming makkelijk kunt opschalen”

Hans Schülski (docent ondernemerschap aan NHL Stenden)

Tijdens de presentatie van Hans nam hij ons mee in de sterk veranderende retailwereld. Hans geeft aan dat de verandering naar online steeds sneller gaat, dat fysieke winkels beter moeten en winkelgebieden kleiner en relevanter kunnen. Retailers kunnen sturen op meer expertise bij hun personeel, er zal meer beleving moeten worden gecreëerd en er kan veel meer innovatief worden ingespeeld op de wens van de klant. 

Terug kijken?

De hele masterclass is terug te kijken via de onderstaande video en via YouTube.

 

← terug naar home

Kennispoort Drenthe